Sign in lukk
Opprett konto
ALT BLIR BEDRE MED TRYKK!

FAQ – ofte stilte spørsmål

FAQ – ofte stilte spørsmål

Ved spørsmål eller andre henvendelser ber vi om at du først og fremst sender oss en epost.

De som svarer på henvendelser pr telefon jobber også i produksjonen, og stor pågang på telefon vil derfor forsinke produksjonen. 

Vi takker for forståelsen!

Må jeg registrere meg med brukerkonto for å handle?

Neida, hos oss kan du også handle som gjest.

Hvor registrerer jeg brukerkonto?

Klikk her eller på “Min konto” øverst i høyre hjørnet. Det vil ta deg videre til et skjema du må fylle ut med navn og korrekt epostadresse.

Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Er du sikker på at du har opprettet konto hos oss?

Ellers kan årsaken være at du skriver inn feil brukernavn/epost eller passord. Følg lenkene i innloggingsskjemaet til å opprette nytt passord.

Jeg får beskjed om at epostadressen min ikke eksisterer.

Er du sikker på at du har opprettet konto hos oss? Eller at du forsøker å logge inn med riktig epostadresse?

Jeg har glemt passordet mitt.

Ingen problem! Passordet kan du enkel gjenopprette her ved å trykke på «Mistet passordet ditt?«.

Jeg har glemt hvilken epostadresse jeg registrerte meg med.

Sånt skjer. 🙂 Send oss en epost med navnet ditt, så sender vi deg epostadressen.

Hvordan ser jeg mine tidligere ordre?

Dine tidligere ordre finner du under “Min konto“. Dette gjelder kun om du har registrert deg med brukerkonto hos oss.

Jeg har ny adresse, hvordan endrer jeg dette?

Dette gjør du under “Min konto“.

Hvis jeg legger varer i handlekurven og så logger ut, vil varene fortsatt være der når jeg logger inn igjen?

Det vil de, så du kan trygt logge ut og komme tilbake senere for å fullføre ordren.

Hvor finner jeg personvernreglene?

Disse finner du her.

Hvor finner jeg salgsbetingelsene?

De finner du her.

Hvordan sletter jeg kontoen min?

Det gjør du ved å sende oss en epost, så vil vi slette kontoen din manuelt.

Hvor lenge beholder dere filene jeg laster opp?

Vi sletter bildefiler fortløpende fra vårt system, dette i henhold til GDPR (personvern).

Jeg ønsker å slette personopplysningene dere har meg.

Det gjør du ved å sende oss en epost, og vi vil slette brukerkontoene din og tilhørende opplysninger vi måtte ha om deg.

MERK: Dette gjelder ikke opplysninger vi er pålagt å lagre av administrative, juridiske eller sikkerhetsmessige årsaker.

Hvorfor blir jeg sendt til Printhub når jeg går til Russegreier.no?

Både Russegreier.no og Printhub.no eies og driftes av Reklame-Huset.no AS.

Vi valgte å flytte russ og rosaruss til Printhub for å kunne tilby våre kunder bedre frakt- og betalingsløsninger. Innholdet er det samme og sendes fra samme leverandør.

Knapper har løsnet på rosarussebuksen jeg bestilte, hva gjør jeg?

Vi beklager at du har opplevd dette! Det er dessverre slik som kan skje i storproduksjon av klær, og derfor har vi lagt ved ekstra knapper som ligger i ene sidelommen på buksen.

Hvordan montere jeansknapp:

  1. Knappen har to deler. Trykk den minste, skarpe delen gjennom stoffet fra baksiden. Det kan også være lurt å sette en ekstra stoffbit mellom denne delen av knappen og buksestoffet.
  2. Sett den andre store delen av knappen over den skarpe, fra framsiden, hold delene sammen og snu.
  3. Bruk en hammer og hamre forsiktig fast knappen med flere små lette slag. Det er viktig at du har et hardt og stødig underlag som f.eks steingulv eller et underlag av hard metall.

Trykket har løsnet på varen jeg bestilte, hva gjør jeg?

Vi beklager at du har opplevd dette! Dersom trykket har løsnet så skyldes dette detaljer på varen som forårsaker at trykket ikke kommer ordentlig i klem i vår varmepresse (kan oppstå på bl.a.snekkerbukse rosaruss).

Vennligst kontakt oss for å melde inn reklamasjon, og vi vil finne en løsning. Se forøvrig våre salgsbetingelser.

MERK: Vi erstatter ikke bukser som har blitt trykket hos andre leverandører.

Jeg finner ikke betalingsmulighet faktura for barnehage?

V tilbyr dessverre ikke lenger bedriftsfaktura i vår nettbutikk. Vennligst kontakt oss pr e-post for å legge inn bestilling, husk å oppgi følgende informasjon i e-posten:

  • Organisasjonsnummer og firmanavn
  • Hvordan faktura ønskes tilsendt (EHF eller e-post, og evt. e-postadresse for fakturamottak)
  • Bestillers navn eller eventuell kontaktperson
  • Fakturaadresse
  • Eventuelt leveringsadresse dersom ordren ønskes tilsendt, og telefonnummer (for SMS-varslinger fra Posten)
  • Referansenummer, der dette gjelder

Jeg lurer på om ordren min er klar?

Vi gir deg beskjed pr epost når din ordre er klar, sjekke ev. søppelposten / spammappen din. Ved ordrer som skal hentes hos oss sender vi som regel også SMS.

På russeartikler har vi svært stor pågang fra februar – juni. Vi ber derfor instendig om at du kontakter oss PR EPOST dersom du har spørsmål angående din ordre. Vi behandler ordrer forløpende og har ikke mulighet til å gjøre unntakt.

De som svarer på telefonhenvendelser jobber også i produksjonen. Stor pågang på telefon vil derfor forsinke leveringstiden på russeartikler.

Jeg har valgt lokal henting, hvor henter jeg varene?

Det gjør du i Reklame-Husets lokaler i Kjerkevegen 16 på Råholt.

Ferdige og betalte ordrer ligger klare for henting i hentehylla til venstre når du kommer inn hovedinngangen. Det er bare å plukke med seg din ordre, dersom vi ikke er i nærheten når du kommer.

MERK: Området er TV-overvåket.

MERK: Vi gir deg beskjed pr epost når din ordre er klar, sjekk ev. søppelposten / spammappen din. Ved ordrer som skal hentes hos oss sender vi som regel også SMS.

På russeartikler har vi svært stor pågang fra februar – juni. Vi ber derfor instendig om at du kontakter oss PR EPOST dersom du har spørsmål angående din ordre. Vi behandler ordrer forløpende og har ikke mulighet til å gjøre unntakt.

De som svarer på telefonhenvendelser jobber også i produksjonen. Stor pågang på telefon vil derfor forsinke leveringstiden på russeartikler.

Jeg skal bestille på vegne av en barnehage/foreldregruppe, kan jeg få faktura?

V tilbyr dessverre ikke lenger bedriftsfaktura i vår nettbutikk. Vennligst kontakt oss pr e-post for å legge inn bestilling, husk å oppgi følgende informasjon i e-posten:

  • Organisasjonsnummer og firmanavn
  • Hvordan faktura ønskes tilsendt (EHF eller e-post, og evt. e-postadresse for fakturamottak)
  • Bestillers navn eller eventuell kontaktperson
  • Fakturaadresse
  • Eventuelt leveringsadresse dersom ordren ønskes tilsendt, og telefonnummer (for SMS-varslinger fra Posten)
  • Referansenummer, der dette gjelder

Når stenger dere for bestillinger for sesongen?

Hos oss kan du bestille året rundt – inkludert i mai!

Jeg er russ i 2022 eller seinere, kan jeg bestille allerede nå?

Selvfølgelig kan du det, hos oss kan du bestille året rundt!

Kan jeg komme innom dere for å bestille trykk?

Bestilling på russeartikler med/uten trykk må bestilles i vår nettbutikk. Vi har stor pågang på russeartikler fra februar til juni, så forhåndsbestillinger går langt raskere både for din egen del og for vår del – og sikrer at du får korrekt trykk iht til din bestilling.

Kan jeg få et kostnadsoverslag?

Selvfølgelig kan vi sende deg et tilbud, om du ønsker å bestille noe utover det vi tilbyr her i nettbutikken. Du kan enkelt komme i kontakt med oss ved å sende oss en epost: post@printhub.no

For russeartikler som er tilgjengelig i nettbutikken ber vi om at du sjekker prisene og ev. legger inn bestilling der. Unntaket er barnehager med org.nr som gjerne kan sende bestilling pr epost til post@printhub.no.

Reklame-Huset.no (som drifter Russegreier/Printhub) leverer alt innen dekor, skilt, trykksaker, accessories, grafiske tjenester og webtjenester. Det aller meste produseres i våre egne lokaler på Eidsvoll, og vi har kort leveringstid.

Hva om jeg har spørsmål om design?

Da er det bare å sende oss en epost (post@printhub.no) eller benytte chat-funksjonen nederst på skjermen. Vi er klare for å hjelpe deg!

Designer dere russelogoer også?

Våre grafiske designere kan bistå med dette, kontakt oss på post@printhub.no for pristilbud.

Hva skjer når jeg har bestilt?

Så snart din bestilling er mottatt og registrert hos oss, går vi i gang med produksjonen. Dette skjer i våre egne lokaler.

Når ordren din er ferdig produsert og klar for sending/henting, vil du få beskjed om dette pr epost eller sms (sjekk ev. søppelposten / spam-mappen din).

Kan jeg annullere eller forandre bestillingen?

Da må du ta kontakt med oss straks etter at bestillingen er foretatt, husk å oppgi ordrenummer.

Dersom din ordre allerede er satt i produksjon kan vi dessverre ikke annullere bestillingen.

Får vi rabatt om vi bestiller flere?

Selvsagt!

5 stk eller flere gir 5% rabatt
10 stk eller flere gir 10% rabatt
15 stk eller flere gir 15% rabatt
20 stk eller flere gir 20% rabatt

*gjelder ved bestilling av like plagg med samme trykk

Rabatten trekkes fra når du legger antall produkter i handlekurven/kassen.

Hvorfor kan jeg ikke plassere motivet jeg har lastet opp?

Dette er dessverre ikke mulig på nåværende tidspunt, men du kan velge å få tilsendt korrektur før vi setter ordren i produksjon. Huk av «Jeg ønsker korrektur pr epost) ved bestilling (gjelder russekort).

Hvilke trykkmetoder benyttes?

På tekstiler benytter vi transfertrykk eller bildeoverføring (gjelder russeklær).

Transfertrykk lages med rammer og trykkes speilvendt på et transferpapir. Trykket blir deretter smeltet inn i en tekstil i en varmepresse. Transfertrykk er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger.

Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra Reklame-Huset tåler vask etter vask på 60 garder, og lett stryking.

Personlig trykk på russeklær tåler normal vask i opptil ett år.

Hvor blir produktene trykket?

Vi trykker alle bestillingene i våre egne lokaler på Råholt, Eidsvoll.

Reklame-Huset.no (som drifter Russegreier) har 37 års erfaring innen trykkbransjen, og leverer høy kvalitet med kort leveringstid.

Hvor leverer jeg inn klærne som skal trykkes?

Du leverer klærne i våre lokaler i Kjerkevegen 16 på Råholt (det står skilt med Reklame-Huset på huset). NB: Husk å legg ved lapp med ordrenummer på klærne!!!

Alle tekstiltrykk må forhåndsbestilles i vår nettbutikk!

Hvor lang tid tar det å sende min ordre?

Frakt med Posten/Bring tar normalt mellom 1-3 dager.

Produksjonstid varierer fra produkt til produkt. Dette står spesifisert på hver produktside (skroll ev. ned til fanen «Produktinformasjon).

Jeg får ikke lastet opp bildet mitt.

Er du sikker på at bildet er i riktig format? Bildeformat og maks størrelse står spesifisert på hvert produkt.

Du kan også sende oss bilder gjennom Filemail.

Kan jeg laste opp et hvilket som helst motiv?

Motiver som lastes opp i vår nettbutikk skal ikke være i strid med tredjeparts rettigheter eller med gjeldende lovverk. Dette gjelder opphavsrett, varemerker og personlige rettigheter. Vi trykker heller ikke motiver, logoer eller tekster som kan være radikale, krenkende eller i strid med konstitusjonell rett.

Dersom du laster opp et motiv som ikke er ditt eget er du selv ansvarlig for å undersøke om rettigheter til motivet foreligger, og dermed eventuelt innhente tillatelse fra den / de som eier rettighetene til motivet.

Mer informasjon om registrerte varemerker og beskyttelsen av disse finner du her:

Motiver vi ikke kan akseptere inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende:

  • Copyright, merkevarer og parodier
  • Motiver som er støtende eller grunnlovstridige
  • Bilder av kjente personer

Printhub / Reklame-Huset vil fjerne alle opplastede motiver som overskrider disse retningslinjene, og forbeholder oss retten til å avslå ordrer som strider mot våre retningslinjer og gjeldende lovverk.

Ved eventuelle tvister vil vi henvise rettighetshaveren til den som har forårsaket overtredelsen.

Jeg har et spørsmål angående design.

Kontakt oss gjerne på epost eller i chatten (nederst på skjermen). Vi er klare for å hjelpe deg!

Designer dere logoer også?

Våre grafiske designere kan bistå med dette. Kontakt oss for pristilbud.

Hvorfor kan jeg ikke plassere bildet jeg har lastet opp?

På noen produkter er dette mulig med en egen designer, og vi jobber med å få på plass dette på flere produkter fremover.

Enn så lenge må du laste opp ditt design som som en bildefil. Vi kan sende deg korrektur før vi setter ordren din i produksjon, dette velger du på produktsiden.

Hvor lenge beholder dere filene jeg laster opp?

Vi sletter bildefiler fortløpende fra vårt system, dette i henhold til GDPR (personvern).

Hva er .pdf?

Adobe PDF (Portable Document Format) er filformatet vi foretrekker å motta når du skal sende oss trykkfiler. PDF er standarden for pålitelig distribusjon og deling av elektroniske dokumenter, og blir brukt verden over. Adobe PDF er det mest brukte filformatet i grafisk produksjon, og er plattform-uavhengig. Det betyr at dokumentet vil vises likt uavhengig av operativsystem og programvare.

Når du genererer fila kan du velge innstillingen “PDF/X-3:2002” eller “Press optimized”, da får du en fil som er optimalisert for trykk. Husk også å sette “bleed” til minimum 3 mm og gjerne crop marks.

Hva er beskjæring?

Beskjæring betyr å renskjære trykksakene, en utvelgelse av det utsnittet av originalen som skal brukes.

Hva er bleed eller utfallende trykk?

Bleed er en engelske betegnelsen på utfallende trykk.

Utfallende trykk er 3 mm ekstra utover netto format på elementer som skal gå helt ut i kanten av trykksaken. Dette gjøres fordi trykksakene beskjæres etter trykking, og at det da kan forekomme små avvik langs kanten.

Hva er CMYK?

CMYK står for cyan (blå), magenta, gul (yellow) og svart (blacK/Key-colour), og er de fire trykkfargene som samlet utgjør hele fargespekteret i 4-farget trykk. Blanding av disse fire fargene skaper en troverdig kopi av en original.

Mengden av hver farge angis i prosentverdi mellom 0 og 100, for eksempel 40% magenta – hvor 0 er ingenting og 100 er heldekk.

Fargeforklaring på CMYK og RGB

Hva er RGB?

RGB (Rød, Grønn, Blå) er et fargesystem for elektronisk publisering. Bilder i RGB må konverteres til CMYK før de kan trykkes med 4-fargetrykk.

RGB står for Rød, Grønn og Blå, og blander man disse sammen så blir det hvitt. Tenk deg at skjermen i utgangspunktet er svart, og at det trengs lys og farge for å lage bilder i det svarte. RGB-formatet består av bitte, bitte små fargefirkanter, som sammen utgjør lys og farge på skjermen.

CMYK er fargeformatet for trykk, og står for Cyan (lys blå), Magenta (rosa), Yellow (gul) og Key (svart). Disse fargene fungerer omvendt av RGB; her må man tenke seg at arket er hvitt, og at man tilsetter farger eller svart for å lage bilder. Vanlig trykk har fire trykkvalser – en for hver av CMYK-fargene, og fargene trykkes over hverandre for å lage nye farger.

RGB vil altså ikke fungere på et hvitt papir, fordi det tilsetter hvitt. CMYK derimot fungerer ikke på svart skjerm, da det tilsetter svart.

Fargeforklaring på CMYK og RGB

Hva er oppløsning?

Oppløsning er et uttrykk for evnen til å gjengi fine detaljer. Filer som skal brukes til trykk må være høyoppløselig, slik at detaljene blir klare og tydelige. Bilder man poster digitalt bør derimot være lavoppløselig, da disse laster raskere enn høyoppløselige bilder.

Å trykke et lavoppløselig bilde kan sammenlignes med å strikke en genser i barnestørrelse når den skal passe på en voksen person. Da må man tøye fibrene i genseren, og det vil jo ikke se noe særlig bra ut.

Jeg er usikker på dette med filformat.

Filformat viser til flere dataformater som inneholder et bilde. Bilder er enten representert med rastergrafikk (digitalt) eller vektorgrafikk (trykk).

Originaler for trykking bør helst sendes i et vektorisert filformat som f.eks. PDF, EPS eller AI. Bildefiler for digitalltrykk/fullfargetrykk kan sendes som JPG, TIF, BMP, GIF og PNG, men bør helst være PDF.

AI er et filformat som brukes av Adobe Illustrator til å lage vektorbasert grafikk.

PDF er filformatet vi foretrekker å motta når du skal sende oss trykkfiler. PDF er standarden for pålitelig distribusjon og deling av elektroniske dokumenter, og blir brukt verden over. Adobe PDF er det mest brukte filformatet i grafisk produksjon, og er plattform-uavhengig. Det betyr at dokumentet vil vises likt uavhengig av operativsystem og programvare.

Når du genererer fila kan du velge innstillingen “PDF/X-3:2002” eller “Press optimized”, da får du en fil som er optimalisert for trykk. Husk også å sette “bleed” til minimum 3 mm.

GIF (Graphics Interchange Formater) er et bildeformat som brukes for å lagre bilder. Formatet bruker en palett med opptil 256 forskjellige farger fra 24-bit RGB-fargerommet.Et GIF-bilde bruker tapsfri komprimering slik at filstørrelsen til et bilde kan reduseres uten å endre den visuelle kvaliteten, så lenge bildet kan vises med maksimalt 256 farger. Denne begrensningen gjør GIF-formatet upassende for fargefotografier (som sees stort sett i JPEG-formatet) og andre bilder med kontinuerlige farger.

Jpg /jpeg er et elektronisk bildefilformat. Bildeformatet bruker en komprimeringsmetode på hovedbildefilen (RAW-filen) som gjør bildefilen mindre (ant. bytes). Ved komprimering vil bildet få en del kvalitetstap, men filen blir såpass mye mindre at den egner seg for lagring av digitale fotografier og til bruk på Internett. Formatet egner seg i utgangspunktet ikke for trykking.

PNG (Portable Network Graphics) er et bildeformat uten kvalitetstap. PNG-formatet har likheter med GIF-formatet, men i motsetning til GIF er ikke PNG-formatet begrenset til 256 farger for hvert bilde. Hver piksel i et PNG-bilde kan i tillegg inneholde grader av gjennomsiktighet, altså en blanding av farge og gjennomsiktighet. Pikslene i et GIF-bilde kan bare enten være farget eller gjennomsiktig, altså ikke en blanding.

PSD er Photoshops eget filformat. Kan brukes til trykk dersom oppløsningen er høy nok.

TIFF (Tagged Image FiIe Format) er et standardformat for skanneravlesning av bilder, som blir akseptert av de fleste sideombrekningsprogrammer.

Hva er korrektur?

Korrektur

betyr å kontrollese en tekst/bilde/illustrasjon underveis i prosessen fra satsklar til trykklar. Dette kan f.eks være en uttegning/illustrasjon som viser hvordan logo/trykk er plassert på produktet, for å vise hvordan den ferdige produksjonen er tenkt å se ut. Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik én har tenkt. Ingen produksjon blir satt i gang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.

Hva er vektorisering?

Vektorisering

Vektorgrafikk kreves på alle trykkfiler, for å oppnå et optimalt resultat. Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former som linjer, kurver og polygoner(mangekanter). Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.

For å vektorisere en fil kreves det spesielt tilpasset programvare, for eksempel Adobe Illustrator, men det kreves kunnskap for å vektorisere en bildefil. Å dra en bildefil inn i Illustrator og lagre den som .ai vil ikke være nok for å vektorisere bildet.

Jeg har rabattkode, hvor legger jeg inn denne?

Rabattkoden kan du legge inn både i handlekurven og i kassen.

I handlekurven:

Her legger du inn rabattkoden i handlekurvenI kassen:

Her legger du inn rabattkoden i kassen

Kan jeg komme innom dere for å bestille?

Alle bestillinger må legges inn gjennom nettbutikken. Selv om ordrer kan hentes i Reklame-husets lokaler har vi ikke mulighet for å ta imot bestillinger her eller tilby prøving av størrelser.

Kan jeg få et kostnadsoverslag?

Selvsagt kan vi sende deg et tilbud, om du ønsker å bestille noe utover det vi tilbyr her i butikken. Du kommer enkelt i kontakt med oss ved å sende oss en epost.

Vi anbefaler også at du tar en titt på vår nettbutikk for bedrifter, Reklamehandel.no, hvor vi tilbyr et større utvalg innen dekor, folie, tekstiler og trykksaker. Du kan handle på Reklamehandel som privatperson og betale med Vipps.

Tilbyr dere flere produkter enn de i nettbutikken?

Reklame-Huset (som drifter Printhub) leverer alt innen dekor, skilt, trykksaker, accessories, grafiske tjenester og web. Det aller meste produseres i våre egne lokaler på Eidsvoll, og vi har kort leveringstid. Ta gjerne en titt i vår nettbutikk for bedrifter, du kan handle der som privatperson og betale med Vipps.

Ta gjerne kontakt med oss om det er et produkt du ser etter.

Hva hvis jeg har spørsmål om designen?

Da kontakter du oss enkelt og greit på epost eller i chatten (nederst på skjermen). Vi er klare for å hjelpe deg!

Designer dere logoer også?

Våre grafiske designere kan bistå med dette. Kontakt oss for pristilbud.

Hva skjer når jeg har bestilt?

Så snart din bestilling er mottatt og registrert hos oss, går vi i gang med produksjonen. Dette skjer i våre egne lokaler.

Når ordren din er ferdig produsert og klar for sending/henting, vil du få beskjed om dette pr epost eller sms.

Kan jeg annullere eller endre bestillingen min?

Da må du ta kontakt med oss STRAKS etter at bestillingen er foretatt, husk å oppgi ordrenummer.

Dersom din ordre allerede er satt i produksjon kan vi dessverre ikke annullere bestillingen.

Har dere kvantumsrabatt?

Dette står i så fall spesifisert på hvert produkt.

Dersom du skal bestille et større antall av samme produkt, kan du gjerne sende oss en epost og etterspørre kvantumsrabatt. MERK: Dette gjelder ikke russeartikler, hvor vi allerede gir gode kvantumsrabatter i nettbutikken.

Hvorfor kan jeg ikke plassere motivet jeg har lastet opp?

På noen produkter kan du det, og vi jobber med å gjøre dette tilgjengelig på flere produkter.

Enn så lenge må du laste opp ditt design som som en bildefil. Vi kan sende deg korrektur før vi setter ordren din i produksjon, dette velger du på produktsiden.

Hvilken trykkmetode benyttes?

Dette varierer fra produkt til produkt.

På klær/tekstiler benytter vi transfertrykk.

Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra oss er svært slitesterke, og tåler vask etter vask på opptil 60 grader. Du vil slite ut tekstilene lenge før trykket falmer.

Hvor blir produktene trykket?

Vi trykker det meste i våre egne lokaler på Eidsvoll.

Reklame-Huset.no (som drifter Printhub) har over 25 års erfaring innen trykkbransjen, og leverer høy kvalitet med kort leveringstid.

Hvor lenge beholder dere filene jeg laster opp?

Vi sletter bildefiler fortløpende fra vårt system, dette i henhold til GDPR (personvern).

Hvor leverer jeg inn klærne som skal trykkes?

Du leverer klærne i våre lokaler i Kjerkevegen 16 på Råholt (det står skilt med Reklame-Huset på huset). NB: Husk å legg ved lapp med ordrenummer på klærne!!!

Hva er bestrøket papir?

Bestrøket papir er papir belagt med ett eller flere lag med bestrykning, for å kunne gi papiret bestemte egenskaper. Det har som regel en glatt overflate.

Hva er ubestrøket papir?

Ubestrøket papir er papir som fremstår som mer ubehandlet. Det har som regel en ru overflate og virker grovere.

Hva er beskjæring?

betyr å renskjære trykksakene, en utvelgelse av det utsnittet av originalen som skal brukes.

Hva er fullfarge trykk?

Fullfargetrykk et trykk som har 4 eller flere farger.

Hva er korrektur?

Korrektur betyr å kontrollese en tekst/bilde/illustrasjon underveis i prosessen fra satsklar til trykklar. Dette kan f.eks være en uttegning/illustrasjon som viser hvordan logo/trykk er plassert på produktet, for å vise hvordan den ferdige produksjonen er tenkt å se ut. Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik én har tenkt. Ingen produksjon blir satt i gang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.

Hva er klisjé / oppstart?

Klisje er, enkelt forklart, en trykkplate. Se for deg at trykkplaten er et stempel, som brukes for å trykke kopier av en original.

Det kreves 1 klisjé pr farge i hver størrelse, så dersom designet ditt har to farger kreves det 2 klisjéer. Hvis du skal ha samme trykk i to forskjellige størrelser (f.eks liten brystlogo og stor logo på rygg), så kreves det altså 1 klisjé pr farge i hver av disse størrelsene.

Klisjéer kan oppbevares for senere. Det betyr at når du på et senere tidspunkt ønsker å bestille samme trykk i samme størrelse, så betaler du en lavere opptrykksavgift i stedet for klisjé/oppstartsavgift.

Dersom du ønsker samme trykk med i en annen størrelse, eller ønsker å gjøre små endringer i trykket, så kreves det nye klisjéer.

Hva er papirformat?

Papirformat er formatet/størrelsen på trykkarket.

Beskrivelse av størrelse på a-format

Hva er transfertrykk?

Transfertrykk er når motivet blir overført ved silketrykk eller digitaltrykk til et silikonbasert papir, som senere blir overført til et produkt i en transferpresse ved hjelp av høy varme og trykk. Metoden er ofte brukt på tekstiler, spesielt der motivet inneholder mange farger. Resultatet gir en glatt gummiaktig overflate, og er svært slitesterkt.

Transfertrykk er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger, og man kan lage spennende design. Pris avhenger av størrelse, antall farger og antall trykk.

Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra Printhub tåler vask etter vask, og også stryking uten at trykket smelter/forsvinner.

Hva er font og typografi?

Font er skrifttyper som gjelder for trykte tekster og tekster på dataskjermer, altså det fysiske utseendet til et sett av bokstaver og tegn. Det bør ikke være forskjellige fonter i en trykksak.

Typografi er arbeidet med skrifttyper, eller ofte brukt om skrift og utforming av det estetiske ved trykksaker.

Hva er vektorisering?

Vektorisering

Vektorgrafikk kreves på alle trykkfiler, for å oppnå et optimalt resultat. Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former som linjer, kurver og polygoner(mangekanter). Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.

For å vektorisere en fil kreves det spesielt tilpasset programvare, for eksempel Adobe Illustrator, men det kreves kunnskap for å vektorisere en bildefil. Å dra en bildefil inn i Illustrator og lagre den som .ai vil ikke være nok for å vektorisere bildet.

Kan jeg forvente ekstra fraktkostnader eller toll?

Hos oss betaler du kun prisen som fremkommer på hvert produkt, samt frakten som fremkommer i handlekurven / kassen. Vi produserer og sender fra våre egne lokaler på Eidsvoll, og du vil derfor ikke oppleve ekstra kostnader i forbindelse med toll eller frakt/retur utenlands.

Alle kostnader tilknyttet kjøpet fremkomme før du utfører selve betalingen. Dette gjelder også fraktkostnader.

MERK: Unntaket er på ordrer av større antall (f.eks trykksaker og russeprodukter), eller når du har oppgitt en bedriftsadresse ved bestilling. Dette kalkuleres først når vi prosesserer din ordre, og vi vil ta kontakt med deg før vi prosesserer ordren for å avtale fraktkostnadene med deg.

Hvor lang tid tar det å sende min ordre?

Vi sender ordren din så snart den er ferdig produsert.

Frakt med Posten/Bring tar vanligvis mellom 2-3 virkedager, men det avhenger av hvor i landet du bor. Vi kan aldri gi noen garantier for leveringstid med Posten, da dette er utenfor vår kontroll når vi har levert inn pakken til Posten.

MERK: Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten. Printhub / Reklame-Huset.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Hvor lang tid tar det med ordrer som skal sendes?

Vi sender ordren din så snart den er ferdig produsert.

Frakt med Posten/Bring tar vanligvis mellom 2-3 virkedager, men det avhenger av hvor i landet du bor. Vi kan aldri gi noen garantier for leveringstid med Posten, da dette er utenfor vår kontroll når vi har levert inn pakken til Posten.

MERK: Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten. Printhub / Reklame-Huset.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Hvilke fraktmuligheter tilbyr dere?

Fraktalternativer vi tilbyr:

  • Pakke i postkasse
  • Pakke til ditt nærmeste hentested
  • Bedriftspakke (gjelder kun til firmaadresser)
  • Henting på vårt lager på Råholt (Eidsvoll)

Pakke i postkasse:

Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten. Printhub / Reklame-Huset.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Pakke til ditt nærmeste hentested

Hentested er ditt nærmeste postkontor / post i butikk. Du får mulighet til å velge hentested i kassen, vi har ikke mulighet til å endre dette i etterkant.

Bedriftspakke

Dette gjelder kun til firmaadresser, og pakken leveres på firmaets dør.

Henting på vårt lager i Eidsvoll

Ved dette valget må du hente pakken selv i våre lokaler på Råholt.

Hva koster frakten?

  • Pakke i postkasse – kr 110,-
  • Pakke til ditt nærmeste hentested – kr 249,-
  • Bedriftspakke (kun til bedriftsadresser) – kr 330m.
  • Henting av din pakke på vårt lager på Råholt (Eidsvoll) – kr 25,-

Jeg bestilte Pakke i postkasse, men har fått beskjed om at den må hentes på hentested.

Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten.

Printhub / Reklame-Huset.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Hentested

Hentested er ditt nærmeste postkontor / post i butikk.

MERK: Det er ditt eget ansvar å oppgi korrekt navn og leveringsadresse. Også korrekt epostadresse og telefonnummer er viktig, slik at Posten kan sende deg varsling om levering/henting av din ordre.

Ordren min har blitt sendt men ikke kommet frem, hva gjør jeg?

Dette beklager vi! Forsinkelser kan dessverre oppstå hos Posten, og dette er utenfor vår kontroll når vi ha levert inn pakken.

Ta gjerne kontakt med oss på post@printhub.no, husk å oppgi ditt ordrenummer. Vi vil da etterlyse pakken din hos Posten.

MERK: Betingelsene for levering av pakke i postkasse er at postkassen ikke er låst eller allerede er full. Dersom Posten ikke kan levere til din postkasse av disse grunner, vil pakken sendes til ditt nærmeste hentested (postkontor / post i butikk). Dette kan ta 3-4 dager ekstra, og du vil få SMS/epost når pakken kan hentes på posten.

Printhub / Reklame-Huset.no tar ikke ansvar for pakker som ikke kan leveres til din postkasse, så lenge målene er innenfor Posten/Brings maksimumsmål for postkasse.

Hentested

Hentested er ditt nærmeste postkontor / post i butikk.

MERK: Det er ditt eget ansvar å oppgi korrekt navn og leveringsadresse. Også korrekt epostadresse og telefonnummer er viktig, slik at Posten kan sende deg varsling om levering/henting av din ordre.

Kan jeg hente ordren min hos dere?

Det kan du!

Velg «Henting på vårt lager i Eidsvoll» når du kommer til kassen, og vi sender deg melding pr epost eller sms når din ordre er klar for henting. Dette koster kr 19,- for å dekke emballasje, SMS-varsling og utlevering av din ordre.

Varene må hentes i lokalene til Reklame-Huset i Kjerkevegen 16 på Råholt.

MERK: På russeartikler har vi svært stor pågang fra februar – juni. Vi ber derfor instendig om at du kontakter oss PR EPOST dersom du har spørsmål angående din ordre. Vi behandler ordrer forløpende og har ikke mulighet til å gjøre unntakt.

De som svarer på telefonhenvendelser jobber også i produksjonen. Stor pågang på telefon vil derfor forsinke leveringstiden på russeartikler.

Jeg har valgt feil fraktmetode, kan dette endres?

Dersom du har valgt feil fraktmetode, ber vi om at du kontakter oss slik at vi får rettet opp i dette.

Hvis du har valgt «Henting på vårt lager i Eidsvoll», men vi ser at du bort et godt stykke unna, vil vi anta at dette en feiltakelse og kontakte deg med tilbud om å sende pakken til deg. Dersom pakken ønskes tilsendt i stedet, kan vi sende betalingsoppfordring pr Vipps for fraktkostnader. Vi tilbyr gratis frakt kun på ordrer over kr 1.500,- (gjelder ikke for sending til bedriftsadresser).

Hvilke betalingsmuligheter har dere?

Vi tilbyr Klarna, som gir deg mulighet til å betale med kort eller ved faktura.

KLARNA er en av Nordens ledende tilretteleggere av betalingsløsninger for nettbutikker, og sikrer at du kan utføre betalingen trygt og enkelt. Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon, og du kan laste ned fakturaen din på Klarna.no.

Med kort så trekkes beløpet fra din konto først når ordren er klar for henting/sending.

Med faktura betaler du først når ordren er levert, og du kan også velge delbetaling.

Faktura for bedrift
For å betale med faktura for bedrift må du velge Klarna som privatperson i kassen, og så legge inn ditt organisasjonsnummer i feltet «Ordrenotat». Vi vil da kansellere ordren hos Klarna når vi prosesserer din ordre, og sende deg faktura fra oss (Reklame-Huset.no AS). Du kan også sjekke ut vår nettbutikk for bedrifter: Reklamehandel.no

Kan jeg få ordren min fakturert til en bedrift?

For å motta faktura til bedrift må du trykke på den grønne knappen «Velg en annen betalingsmetode» når du kommer til kassen. Deretter velger du «Bedriftsfaktura» og skriver inn ditt organisasjonsnummer i feltet «Ordrenotater». Vi sender deg faktura pr e-post eller EHF, så oppgi også ønsket e-postadresse for fakturamottak.

Et større produktutvalg og bedre kvantumsrabatter finner du også i vår nettbutikk for bedrifter: Reklamehandel.no (gjelder ikke russeprodukter).

Kan jeg velge delbetaling?

Det kan du.

Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir deg mulighet til å betale dine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet.

Et fakturagebyr på kr. 0,- tilkommer per kjøp. Hvis betaling uteblir, legges det til et purregebyr på kr. 65,00 og en forsinkelsesrente på 9,25 %. Når du velger Klarna som betalingsløsning, kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.

Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt personnummer er også ditt kundenummer hos Klarna.

For mer info om betaling via Klarna besøk: https://www.klarna.com/no/support

Kan jeg betale kontakt ved henting?

Vi krever at du legger inn bestilling i nettbutikken og betaler via Klarna. Dette for å frigjøre kapasiteten til våre arbeidere i produksjonen, slik at de kan opprettholde vår raske leveringstid.

Velger du å betale med kort, trekkes beløpet fra kontoen din først nå din ordre er klar.

Velger du å betale med faktura, betaler du først når du har mottatt ordren. Du kan også velge delbetaling.

Faktura for barnehager gjelder kun barnehager med org.nr.

Hvorfor blir jeg etterfakturert for sending til bedrift?

Som det står oppført i våre salgsbetingelser – og opplyst om på våre produktsider – så gjelder ikke gratis frakt ved sending til bedriftsadresse.

Gratis frakt gjelder kun til privatadresser (pakke i postkasse eller pakke til hentested). Dete i henhold til Posten/Bring sine retningslinjer.

For sending til bedriftsadresse, vennligst velg «Pakke til bedrift» i kassen. Ellers vil vi etterfakturere for fraktkostnader, da dette medfører ekstra kostnader for oss.

Legger dere til ekstra kostnader etter at ordren er fullført?

All betaling i vår nettbutikk går gjennom Klarna, dette gjelder også betaling med bankkort. Totalsummen for ditt kjøp (inkludert frakt) vises i kassen før du godkjenner betalingen.

Klarna tillater kun refusjon i etterkant, og det er derfor ikke mulig for oss å tillegge ekstra kostnader på din ordre som du selv ikke har godkjent ved bestilling.

Kan jeg returnere en ubrukt vare?

Selvfølgelig! 14 dagers angrerett gjelder ved alle kjøp i vår nettbutikk, og dette gjelder også bytte av størrelse. Unntaket er produkter med personlig trykk (f.eks. navnetrykk) og det gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a).

Du må melde din angrerett til oss innen 14 dager etter at du mottok varen. Returkostnadene må du selv betale for (jf. Angrerettloven § 24, første ledd).

Ved retur av ubrukte/uskadede varer vil pengene (utenom returfrakt) bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur. 

Ved angrett/retur av brukte varer, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og du vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd) innen 14 dager etter mottatt retur.

Kan jeg returnere en brukt vare?

Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten benyttes innen 14 dager selv om varen er brukt. Dette gjelder ikke ved kjøp av produkter med personlig trykk.

Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 24, første ledd).  Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

Du bør melde din angrerett til oss før du returnerer varen.

Kan jeg bytte størrelse?

Selvfølgelig! 14 dagers angrerett gjelder ved alle kjøp i vår nettbutikk, unntaket er produkter med personlig trykk (f.eks. navnetrykk) og det gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a).

Du må melde din angrerett til oss innen 14 dager etter at du mottok varen. Returkostnadene må du selv betale for (jf. Angrerettloven § 24, første ledd).

Ved retur må varen være ubrukt, i original forpakning og med alle merkelapper intakt. Ikke teip eller skriv rett på originalemballasjen, da risikerer du at angreretten ikke blir godkjent.

Du må selv dekke returkostnadene. 

Det er en feil/mangel på varen min, hva gjør jeg?

Det må vi bare beklage!

Hvis det foreligger en feil eller mangel ved varen må du snarest mulig gi oss skriftlig beskjed om at du vil påberope seg mangelen (e-post til post@printhub.no). Dette må skje innen innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.  

Vi vil enten erstatte varen med en ny vare etter dine ønsker eller tilbakebetale hele eller deler av beløpet, avhengig av mangelen på varen. 

Se forøvrig våre salgsbetingelser for flere detaljer.

Hvor lang leveringstid har dere?

Dette står spesifisert på hvert produkt. Skroll ned på produktsiden til fanen «Produktinformasjon».

Ved forsending pr post må 1-3 virkedager ekstra påregnes.

Hvordan vet jeg at bestillingen min er klar?

Så snart din bestilling er behandlet og produsert hos oss, vil vi sende deg melding om dette pr epost eller sms. Husk å sjekke spam-mappen din!

Dersom du har valgt lokal henting kan du da komme innom oss i Kjerkevegen 16 på Råholt og hente ordren din. Det står skilt med Reklame-Huset på huset.

Jeg har valgt lokal henting, får jeg beskjed når ordren er klar?

Det gjør du, vi sender deg melding enten på epost eller sms (husk å sjekke spam-mappen din!)

Jeg har valgt lokal henting, hvor henter jeg varene?

Det gjør du i Reklame-Husets lokaler i Kjerkevegen 16 på Råholt.

Ferdige og betalte ordrer ligger klare for henting i gangen til venstre når du kommer inn hovedinngangen. Det er bare å plukke med seg din ordre, dersom vi ikke er i nærheten når du kommer.

MERK: Området er TV-overvåket. 

Jeg har ikke mottatt varene mine enda, hva gjør jeg?

Dersom du ikke har mottatt varene dine innen 10 dager etter bestilling, så ta gjerne kontakt med oss på epost eller chat. Husk å oppgi ditt ordrenummer.

Vi prøver å informere fortløpende om det oppstår forsinkelser i produksjonen. Sjekk gjerne eposten din eller din konto for å se om du har hørt ifra oss.

Varene mine har blitt skadet under frakt, hva gjør jeg?

Dette beklager vi! Skulle dette oppstå, kan du ta kontakt med oss. Vi gjør likevel oppmerksom på at Printhub / Reklame-Husets ansvar for postsendingen opphører når vi har levert inn pakken på Posten.

Vi viser til Postens leveringsvilkår: 

Postens ansvar for en postsending inntrer når en sending er innlevert til Posten. Postens ansvar for en postsending opphører når sendingen er:

  1. Utlevert til adressaten
  2. Stilt til adressatens rådighet på en adresse som denne har oppgitt
  3. Returnert og utlevert til avsender, der utlevering etter punkt 1 og 2 ikke kan gjennomføres.

Krav om erstatning må altså fremsettes når pakken hentes på Posten eller utleveres på din adresse. Dersom du aksepterer og mottar en forsending med synlige skader, fraskriver du Postens erstatningsansvar og kan dermed ikke kreve erstatning for den skadede postsendingen. (Les mer om Postens generelle leveringsvilkår her).

Printhub / Reklame-Huset.no erstatter ikke registrerte postsendinger som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering hos Posten.

Kontakt oss

Du kan også sende en epost til post@printhub.no

    Har du forsøkt å finne svar på dine spørsmål i vår FAQ - Ofte stilte spørsmål?

    Gjelder din henvendelse angrerett eller reklamasjon? KLIKK HER?

    Vi svarer deg pr epost, og anbefaler at du sjekker spam-mappen/søppelposten din. Dersom du ikke får svar fra oss innen én virkedag, send oss gjerne en e-post til post@printhub.no

    Vi er absolutt helt tomme på lager for russeluer og snekkerbukser til rosaruss, dette kommer ikke inn igjen på lager hos oss i 2024. Vi ber om forståelse for at vi ikke har mulighet til å besvare alle henvendelsene som gjelder disse to produktene vi er tomme for, og vi har heller ingen tips til leverandører eller andre nettbutikker som selger dette. 

    ORD OG UTTRYKK i TRYKKBRANSJEN

    4-farger

    er et utrykk for å beskrive en trykkproduksjon med bruk av fire trykkfarger.

    A-Format

    er et standardisert papirformat. I A-format tar man utgangspunkt i formatet A0. A0 har størrelsen 841 x 1189 mm. Dette tilsvarer et areal på 1 m2.

    Man finner de andre formatene som A1, A2, A3, A4, A5 og A6 ved å halvere lengden på A0-formatet. Man finner A2 ved og halvere lengden på A1. Slik kan man altså fortsette nedover A-formatet. Alle formatstørrelsene i A-serien har samme forhold mellom høyde og bredde.

    Beskrivelse av størrelse på a-format

    Adobe PDF (Portable Document Format)

    Det er dette filformatet vi foretrekker å motta når du skal sende oss trykkfiler. PDF er standarden for pålitelig distribusjon og deling av elektroniske dokumenter, og blir brukt verden over. Adobe PDF er det mest brukte filformatet i grafisk produksjon, og er plattform-uavhengig. Det betyr at dokumentet vil vises likt uavhengig av operativsystem og programvare.

    Når du genererer fila kan du velge innstillingen «PDF/X-3:2002» eller «Press optimized», da får du en fil som er optimalisert for trykk. Husk også å sette «bleed» til minimum 3 mm.

    B-format

    er konvoluttformat. Utgangspunktet for formatserien er B0 som er 1000 x 1414 mm. De videre formater får man ved å halvere lengden på det opprinnelige arket. Alle formatstørrelsene i serien har samme forhold mellom bredde og høyde.

    Beskrivelse av størrelse på b-formatBeskjære

    betyr å renskjære trykksakene, en utvelgelse av det utsnittet av originalen som skal brukes.

    Bestrøket papir

    er papir belagt med ett eller flere lag med bestrykning, for å kunne gi papiret bestemte egenskaper. Det har som regel en glatt overflate.

    Bleed

    er en engelske betegnelsen på utfallende trykk.

    Utfallende trykk er 3 mm ekstra utover netto format på elementer som skal gå helt ut i kanten av trykksaken. Dette gjøres fordi trykksakene beskjæres etter trykking, og at det da kan forekomme små avvik langs kanten.

    Brodering

    er særlig egnet til tykkere tekstiler som gensere, jakker, caps, fleece, håndklær og pledd. Man kan brodere rett på plagg eller på egne merker som festes til plagget.
    Metoden foregår ved at det lages et broderingskort utifra logofilen, som mates inn i broderingsmaskinen. Deretter tres maskinene opp med trådfargene som skal brukes med riktig fargekode, en ramme klemmes på produktet og logoen sys på (se video under).

    Brutto format

    Størrelsen på trykksaken inkludert utfall/bleed (3 mm).

    C-format

    er en formatserien for konvolutter. Den tar utgangspunkt i C0 som er 917 x 1297 mm. De videre formater får man ved å halvere lengden på det opprinnelige arket.

    Alle formatstørrelsene i serien har samme forhold mellom bredde og høyde.

    CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black)

    CMYK står for cyan (blå), magenta, gul (yellow) og svart (blacK/Key-colour), og er de fire trykkfargene som samlet utgjør hele fargespekteret i 4-farget trykk. Blanding av disse fire fargene skaper en troverdig kopi av en original.

    Mengden av hver farge angis i prosentverdi mellom 0 og 100, for eksempel 40% magenta – hvor 0 er ingenting og 100 er heldekk.

    Fargeforklaring på CMYK og RGBCoated liner

    er en hvit bestrøket ytter- og/eller innerliner

    Densitet

    er fargetetthet, svertningsgrad (eng. «density»).

    Digitaltrykk

    er en moderne produksjonsmetode som benytter blekkskriver-prinsippet, og kreves verken trykkplater/klisjé eller kjemikalier. Digitaltrykk er raskt og enkelt, og er kostnadseffektivt ved små opplag.

    DPI

    (Dots Per Inch) er mål for utskriftsoppløsning, brukes blant annet om printere, og betegner hvor mange punkter denne kan gjengi per tomme.

    Dummy

    er prøveeksemplar av en trykksak, som skal forespeile det ferdige produktets størrelse og volum, samt hovedtrekk av utforming og innhold.

    Dypetsing

    er fjerning av bakgrunn på et bilde eller liknende, slik at motivet fremheves.

    Falsing

    betyr bretting, altså hvordan arkene brettes for å få den ferdige trykksaken.

    Fargetemperatur

    er angivelse av den spektrale energifordelingen til lyset fra et ideelt svart legeme som har en bestemt temperatur. Temperaturen oppgis i kelvin. Fargetemperatur brukes for åkarakterisere den fargesammensetningen en lyskilde gir.

    Ferdiggjøring

    er de forskjellige prosessene som skal til for å ferdigstille en trykksak, f.eks. falsing, stifting, skjæring osv.

    Fet/halvfet

    er betegnelse på bokstavtype med kraftigere linjer enn i normal (mager) stil (bold).

    Filformat

    viser til flere dataformater som inneholder et bilde. Bilder er enten representert med rastergrafikk (digitalt) eller vektorgrafikk (trykk).

    Originaler for trykking bør helst sendes i et vektorisert filformat som f.eks. PDF, EPS eller AI. Bildefiler for digitalltrykk/fullfargetrykk kan sendes som JPG, TIF, BMP, GIF og PNG, men bør helst være PDF.

    Filoverføring

    er overføring av trykkfiler.

    Folder

    er en trykksak som falses (brettes) parallelt, med mer enn en fals.Font
    er skrifttyper, altså det fysiske utseendet til et sett av bokstaver og tegn.
    Det finnes flere ulike skrifttyper, og flere ulike stilgrupper som omfavner disse. De enkelte skrifttyper kjennetegnes ved at de har lik stil på de enkelte tegnene i tegnsettet.

    Fullfargetrykk

    et trykk som har 4 eller flere farger.

    Forløpning/gradient

    er en jevn, gradvis overgang mellom to farger. Også kjent som gradient.

    Fotomontasje

    er bruk av motiver fra forskjellige fotografier for fremstilling av et nytt bilde, som inneholder disse motivene.

    GIF

    (Graphics Interchange Formater) er et bildeformat som brukes for å lagre bilder. Formatet bruker en palett med opptil 256 forskjellige farger fra 24-bit RGB-fargerommet.Et GIF-bilde bruker tapsfri komprimering slik at filstørrelsen til et bilde kan reduseres uten å endre den visuelle kvaliteten, så lenge bildet kan vises med maksimalt 256 farger. Denne begrensningen gjør GIF-formatet upassende for fargefotografier (som sees stort sett i JPEG-formatet) og andre bilder med kontinuerlige farger.

    Glansfarger

    er trykkfarger som får en hard og glinsende overflate ved tørking. Inneholder forholdsvis mye lakk og ferniss.

    Gradient

    Se forløpning.

    Grafisk design

    er utforming og formidling gjennom bilder og tekst. Vi har egne grafiske designere som kan hjelpe til med å frem riktig budskap til produktet.

    Gramvekt

    Papirets, kartongens eller materialets vekt pr. kvadratmeter.

    Gravering

    betyr at motivet risses inn i overflaten ved hjelp av en diamantnål og er oftest brukt på harde overflater som glass og metall.

    Gripetak

    er den delen av trykkarket hvor griperne i trykkmaskinen tar tak i trykkarket og fører det gjennom maskinen. Denne delen av arket kan det derfor ikke trykkes på.

    Grunnfarger

    er primærfarger ved fargeblanding. Ved additiv fargeblanding kombineres rød, grønn og blå (digital). I substraktiv fargeblanding kombineres cyan, magenta og gul (trykk).

    Heading

    er hode, tittel eller overskrift.

    Høylys

    er de lyseste partier i et fotografi eller en illustrasjon.

    Illustrasjon

    er tegning eller fotografi, oftest av informativ art.

    Jpg /jpeg

    er et elektronisk bildefilformat. Bildeformatet bruker en komprimeringsmetode på hovedbildefilen (RAW-filen) som gjør bildefilen mindre (ant. bytes). Ved komprimering vil bildet få en del kvalitetstap, men filen blir såpass mye mindre at den egner seg for lagring av digitale fotografier og til bruk på Internett.
    Formatet egner seg ikke for trykking.

    Kalibrere

    er å justering av et instrument til et på forhånd definert utgangspunkt, for at instrumentet skal gjengi riktige verdier.

    Kartong

    er et stivt papir som er sammensatt av flere lag av forskjellige kvaliteter som tremasse, cellulose, makulatur o.l. Det finnes ingen faste grenser mellom papir og kartong, men oftest ligger kartongkvaliteter på 250-300 g/m2.

    Korrektur

    betyr å kontrollese en tekst/bilde/illustrasjon underveis i prosessen fra satsklar til trykklar. Dette kan f.eks være en uttegning/illustrasjon som viser hvordan logo/trykk er plassert på produktet, for å vise hvordan den ferdige produksjonen er tenkt å se ut. Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik én har tenkt. Ingen produksjon blir satt i gang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.

    Kursiv

    er en hellende skriftform.

    Laminering

    er å forbinde flere lag av materiale. Lagene av materiale som forbindes i et laminat kan være av forskjellig type. Ett eksempel er å legge en plastfilm på begge sider av en glassplate.En effekt av laminering er styrke som normalt ikke ville vært til stede. Dette kan brukes til for eksempel avstivning og beskyttelse av papir.

    Lasergravering

    er bruken av laser for å gravere et motiv på en gjenstand. De fleste overflater kan lasergraveres, men ikke alle gir like godt resultat. Treverk, metall og visse typer plast lar seg godt lasergravere. Noen produkter har spesielt emaljert overflate beregnet på lasergravering, noe som gir et godt synlig resultat ofte.

    Layout

    er anvisning for utformingen av en trykksak, f.eks. plassering av elementene i en annonse eller liknende.

    Nettoformat

    er det ferdige formatet på trykksaken.

    Offsettrykk

    er en indirekte trykkmetode, særlig for trykksaker i store opplag. Metoden er en videreutvikling av litografisk trykk (såkalt direkte trykk) og baserer seg på motsetningsforholdet mellom fett og vann. Der trykkplaten er fettvennlig vil platen være mottakelig for trykkfarge. Og motsatt – trykkfargen fester ikke på platen der denne er vannvennlig.

    Offsetplater/trykkplater

    Trykkplaten er i de fleste tilfeller laget av aluminium, og blir kjemisk behandlet på overflaten. Originalen overføres fotografisk eller elektronisk til trykkplaten som så blir spent rundt en sylinder i trykkpressen, holdt fuktig og påført farge. Fargen smitter av eller avsettes (sets off) på en gummisylinder som overfører trykkfargen til papiret. Dermed kommer ikke trykkplaten i direkte kontakt med papiret.

    Offsettrykk er såkalt plantrykk i motsetning til høy- og dyptrykk der trykkformene har fordypninger eller forhøyninger for fargen.Oppstartskostnadene ved offset er derfor høyere enn ved digitaltrykk, men er en foretrukket og effektiv metode ved store opplag.

    Opplag

    Er antallet trykksaken skal mangfoldiggjøres i.

    Oppløsning

    er et uttrykk for evnen til å gjengi fine detaljer. Filer som skal brukes til trykk må være høyoppløselig (se vektorisering), mens bilder man poster digitalt bør være lavoppløselig.

    Paginering

    er sidenummereringen i trykksaken.

    Papirformat

    er formatet/størrelsen på trykkarket.

    Plott

    er printing i storformat, og brukes til f. eks. plakater i små opplag.

    PMS

    er et referansesystem lansert av Pantone Matching System™ i 1963. Systemet bruker tallkoder for å identifisere farger som inneholder en unik blanding av primærfarger. Pantone-farger kan enten trykkes som spesialfarger eller konverteres til CMYK med egendefinerte fargeprofiler for å gjengi fargen så presist som mulig.

    PNG

    (Portable Network Graphics) er et bildeformat uten kvalitetstap. PNG-formatet har likheter med GIF-formatet, men i motsetning til GIF er ikke PNG-formatet begrenset til 256 farger for hvert bilde. Hver piksel i et PNG-bilde kan i tillegg inneholde grader av gjennomsiktighet, altså en blanding av farge og gjennomsiktighet. Pikslene i et GIF-bilde kan bare enten være farget eller gjennomsiktig, altså ikke en blanding.

    PPI

    (Pixels Per Inch) er pikskler per tomme, altså mål for oppløsning på digitale bilder og dataskjermer.

    PSD

    er Photoshops eget filformat. Kan brukes til trykk dersom oppløsningen er høy nok.

    Punkter

    er enhetsmål for typografi. 1 m. = 2660 punkter.

    Punktgrafikk

    Se Bitmap.

    Reproduksjon

    er gjengivelse av en original, i en eller flere farger, naturtro eller bearbeidet. Ofte kalt repro.

    Retusjer utbedring eller korrigering av original, kopi, negativ eller plate. Utføres som tegnetusj eller fargetusj.

    RGB (Rød, Grønn, Blå)

    er et fargesystem for elektronisk publisering. Bilder i RGB må konverteres til CMYK før de kan trykkes med 4-fargetrykk.

    RGB står for Rød, Grønn og Blå, og blander man disse sammen så blir det hvitt. Tenk deg at skjermen i utgangspunktet er svart, og at det trengs lys og farge for å lage bilder i det svarte. RGB-formatet består av bitte, bitte små fargefirkanter, som sammen utgjør lys og farge på skjermen.

    CMYK er fargeformatet for trykk, og står for Cyan (lys blå), Magenta (rosa), Yellow (gul) og Key (svart). Disse fargene fungerer omvendt av RGB; her må man tenke seg at arket er hvitt, og at man tilsetter farger eller svart for å lage bilder. Vanlig trykk har fire trykkvalser – en for hver av CMYK-fargene, og fargene trykkes over hverandre for å lage nye farger.

    RGB vil altså ikke fungere på et hvitt papir, fordi det tilsetter hvitt. CMYK derimot fungerer ikke på svart skjerm, da det tilsetter svart.

    Fargeforklaring på CMYK og RGBRilling

    er en måte å brekke fiberene i papirmassen slik at falsing kan gjennomføres uten kvalitetstap. Dette benyttes der papirtykkelsen og/eller fiberretning gjør at papiret eller fargepigmentene sprekker under falsing.

    Riss

    er en mal for utstansing (utskjæring) av en trykksak.

    Rotasjonstrykk

    er trykking på papir fra rull, i motsetning til arktrykk.

    Råformater papirformat slik det leveres fra fabrikk.

    Ryggstifting

    er metalltrådstifting gjennom ryggen (midten) på et hefte med 2-4 stifter.

    Silketrykk

    er en trykkemetode der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram, finmasket duk, der motivet er avtegnet som en sjablong med åpne og tette partier. Denne duken kalles en trykkramme eller klisjé. Trykkingen foregår i flere omganger ettersom hver enkelt trykkfarge i et motiv krever en egen klisjé.

    Silketrykk er et plantrykk som kun kan brukes på flate gjenstander og enkle tekstiler som gensere og t-skjorter. Silketrykk egner seg til det meste av glass, keramikk metall og tekstil i tillegg til papir.

    Spiralisering /spiralinnbinding

    er hefting ved hjelp av stål- eller plastspiraler som tres gjennom perforerte hull i perm og materie.

    Stansing

    benyttes når trykksaken ikke skal renskjæres i en kvadratisk eller rektangulær form.

    Tampotrykk

    benyttes på harde produkter og foregår ved hjelp av en silikonpute som henter farger fra en klisjé der motivet er brent inn. Dette gir et pent, nøyaktig og holdbart resultat. Metoden er spesielt egnet runde produkter som f.eks termoser og krus, der andre trykkemetoder vil gi dårligere resultat.

    TIFF

    (Tagged Image FiIe Format) er et standardformat for skanneravlesning av bilder, som blir akseptert av de fleste sideombrekningsprogrammer.

    Transfertrykk

    er når motivet blir overført ved silketrykk eller digitaltrykk til et silikonbasert papir, som senere blir overført til et produkt i en transferpresse ved hjelp av høy varme og trykk. Metoden er ofte brukt på tekstiler, spesielt der motivet inneholder mange farger. Resultatet gir en glatt gummiaktig overflate, og er svært slitesterkt.

    Transfertrykk er godt egnet til trykk med mye detaljer og farger, og man kan lage spennende design. Pris avhenger av størrelse, antall farger og antall trykk.

    Transfertrykk sikrer høy kvalitet på trykket, samtidig som tekstilet bevares. Transfertrykket fra Printhub tåler vask etter vask, og også stryking uten at trykket smelter/forsvinner.

    Typografi

    er arbeidet med skrifttyper, eller ofte brukt om skrift og utforming av det estetiske ved trykksaker.

    Ubestrøket papir

    er papir som fremstår som mer ubehandlet. Det har som regel en ru overflate og virker grovere.

    Utfallende trykk (bleed)

    er 3 mm ekstra utover netto format på elementer som skal gå helt ut i kanten av trykksaken. Dette gjøres fordi trykksakene beskjæres etter trykking, og at det da kan forekomme små avvik langs kanten.

    Utstansing

    er maskinell gjennomkutting (skjæring) med tilbøyde knivstykker i digeltrykkpresse, oftest for spesialformete papirsaker/kartong, særlig eskesjaktler.

    Vektorisering

    Vektorgrafikk kreves på alle trykkfiler, for å oppnå et optimalt resultat. Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former som linjer, kurver og polygoner(mangekanter). Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.

    For å vektorisere en fil kreves det spesielt tilpasset programvare, for eksempel Adobe Illustrator, men det kreves kunnskap for å vektorisere en bildefil. Å dra en bildefil inn i Illustrator og lagre den som .ai vil ikke være nok for å vektorisere bildet.

    Scroll To Top